این مقاله ای در مورد مراقبت از تایر است. در این مقاله به اهمیت نگهداری منظم از تایر پرداخته شده است. این مقاله بر اهمیت بررسی فشار باد لاستیک به صورت ماهانه و قبل از طی کردن مسافت های طولانی تاکید می کند. لاستیک های کم باد یا پر باد می توانند سریعتر ساییده شوند و مصرف بنزین را افزایش دهند. باد نیتروژن یک گزینه است، اما هوای فشرده نیز قابل قبول است. برای اطمینان از سایش یکنواخت، باید به طور مرتب لاستیک ها را چرخاند. همچنین بازرسی با چشم از نظر آسیب توصیه می شود.
چک کردن فشار باد:
- ماهانه فشار باد تمام لاستیکها (از جمله لاستیک زاپاس) را چک کنید. حتی اگر آسیبی نمیبینید، لاستیکها میتوانند ماهانه اندکی باد کم کنند. این افت فشار میتواند به دلیل سوراخ شدن، نشتی از والف تایر یا سرپیچ والف، یا نقص فنی در چرخ رخ دهد.
- قبل از سفرهای طولانی، فشار باد لاستیکها را چک کنید.
- برای نتیجه بهتر، فشار باد لاستیکها را در حالت خنک چک کنید ( قبل از رانندگی یا زمانی که خودرو چند کیلومتری با سرعت کم حرکت کرده است).
- اگر لاستیک داغ است، صبر کنید تا خنک شود.
- هرگز باد یک لاستیک داغ را خالی نکنید.
نحوهی چک کردن فشار باد لاستیک:
- درجه باد را داخل درِ والف لاستیک قرار دهید.
- درجه باد صدا میدهد و عددی را نشان میدهد.
- صدای فِس هوا در حال خارج شدن از لاستیک است. این صدا تأثیر زیادی روی فشار ندارد، مگر اینکه درجه باد فشار را بیش از حد نگه دارید.
- مقدار اندازهگیری شدهی را با مقدار توصیه شده (ماشین خود) مقایسه کنید.
- اگر بیشتر از حد توصیه شده است، کمی هوا خارج کنید تا با مقدار توصیه شده مطابقت پیدا کند. اگر کمتر است، باد اضافه کنید تا به مقدار مناسب برسد.
کجا میتوانم فشار باد توصیه شده برای لاستیکهایم را پیدا کنم؟
- در دفترچه راهنمای خودرو،
- روی برچسبی روی دربِ راننده یا درب باک بنزین؛
دقت در این کار مهم است:
- لاستیکهای کم باد یا پر باد میتوانند سریعتر از حد انتظار ساییده شوند، چسبندگی کمتری داشته باشند و سوخت بیشتری مصرف کنند. صرف چند دقیقه در ماه به حفظ ایمنی شما و طول عمر لاستیکهایتان کمک میکند.
دیگر مقالات نگهداری خودرو:
نگهداری سیستم فرمان خودرو: قلب هدایت خودرو
علائم هشداردهنده خرابی کمک فنر خودرو
چرا در تایر خودرو از نیتروژن استفاده می کنند؟
نیتروژن چیست؟ نیتروژن، هوای خشک بدون اکسیژن است. هوای معمولی تقریبا ۷۹ درصد نیتروژن دارد.
در جواب سوالهای «کاربرد آن چیست؟» و «نیتروژن یا هوای فشرده؟» باید گفت:
اکثر تایرها با هوای فشرده پر میشوند. اما برخی از فروشندگان تایر شروع به استفاده از نیتروژن برای باد کردن تایرهای مشتریان کردهاند. (نیتروژن، هوای خشک بدون اکسیژن است. هوای معمولی تقریبا ۷۹ درصد نیتروژن دارد.) از آنجایی که نیتروژن جایگزین اکسیژن میشود، هوای کمتری از تایر خارج میشود و فشار باد برای مدت طولانیتری بالاتر باقی میماند. متاسفانه، دلایل دیگری برای نشتی هوا وجود دارد (اتصال لاستیک به رینگ، والف، اتصال والف به رینگ و چرخ) که باعث میشود اطمینان از حفظ فشار باد چه با استفاده از هوا و چه با استفاده از نیتروژن، غیرممکن باشد.
6 نکته مهم که باید بدانید!
1. تأثیر شرایط آبوهوایی بر لاستیکها
شرایط آبوهوایی متفاوت میتواند تأثیر بزرگی بر عمر و عملکرد لاستیکها داشته باشد. در دمای بسیار سرد، لاستیکها مستعد سفت شدن و ترک خوردن هستند، در حالی که در دمای بسیار گرم، فشار هوای لاستیک به شکل قابل توجهی افزایش مییابد. بهتر است در فصول سرد لاستیکهای زمستانی و در فصول گرم لاستیکهای تابستانی مناسب نصب شوند.
2. عمق آج لاستیک و اهمیت آن
عمق آج لاستیک میتواند نقش مهمی در ایمنی خودرو در شرایط مختلف جویی ایفا کند. معمولاً حداقل عمق آج توصیه شده 1.6 میلیمتر است. برای اندازهگیری ساده، میتوان از یک سکه یا دستگاههای مخصوص استفاده کرد. عمق ناکافی آج میتواند عامل لغزش و کاهش عملکرد در جادههای تر باشد.
3. تراز بودن چرخها (Wheel Alignment)
تراز نبودن چرخها میتواند باعث سایش نامنظم لاستیک و کاهش عمر آن شود. علائم عدم ترازی شامل لرزش فرمان، کشیدن خودرو به یک سمت و سایش نامتوازن لاستیکها است. تراز چرخها باید در فواصل منظم بررسی و تنظیم شوند تا علاوه بر کاهش مصرف سوخت، از فرسودگی زودرس تایرها جلوگیری شود.
4. رانندگی اقتصادی و تأثیر آن بر عمر تایر
رانندگی اقتصادی میتواند تأثیر چشمگیری بر طول عمر تایرها داشته باشد. شتابگیری و ترمزگیریهای ناگهانی منجر به افزایش سایش لاستیک میشود. رعایت سرعت مجاز، استفاده صحیح از ترمزها و اجتناب از رانندگی پرتنش باعث کاهش فشار بر لاستیکها و افزایش طول عمر آنها میشود. همچنین تنظیم فشار باد لاستیکها و جلوگیری از حمل بار اضافی، از نکات کلیدی در رانندگی اقتصادی است.
5. چک کردن فشار باد لاستیکها
ماهانه فشار باد تمام لاستیکها (از جمله لاستیک زاپاس) را چک کنید. حتی اگر آسیبی نمیبینید، لاستیکها میتوانند ماهانه اندکی باد کم کنند. این افت فشار میتواند به دلیل سوراخ شدن، نشتی از والف تایر یا سرپیچ والف، یا نقص فنی در چرخ رخ دهد. قبل از سفرهای طولانی، فشار باد لاستیکها را چک کنید. برای نتیجه بهتر، فشار باد لاستیکها را در حالت خنک چک کنید ( قبل از رانندگی یا زمانی که خودرو چند کیلومتری با سرعت کم حرکت کرده است).
6. کجا میتوانم فشار باد توصیه شده برای لاستیکهایم را پیدا کنم؟
در دفترچه راهنمای خودرو، روی برچسبی روی دربِ راننده یا درب باک بنزین؛ دقت در این کار مهم است: لاستیکهای کم باد یا پر باد میتوانند سریعتر از حد انتظار ساییده شوند، چسبندگی کمتری داشته باشند و سوخت بیشتری مصرف کنند. صرف چند دقیقه در ماه به حفظ ایمنی شما و طول عمر لاستیکهایتان کمک میکند
چه نکاتی را باید رعایت کنم؟
اگر هنگام رانندگی احساس لرزش یا تکان خوردن میکنید، به سرعت به یک اپاراتی و یا جلوبندی ساز مراجعه کنید. این علائم میتوانند نشانهی عدم بالانس بودن لاستیکها باشند و در صورت عدم رسیدگی، به لاستیکها و سایر اجزای خودرو آسیب بزنند.