دیاق سپر خودرو

دیاق سپر خودرو: محافظی قدرتمند در خط مقدم

دیاق سپر، تیرچه سپر، که با نام‌های تیر عرضی، نوار عمودی و مهارکننده سپر نیز شناخته می‌شود، جزئی ضروری در ساختار سپر خودرو است. این قطعه به عنوان یکی از اصلی‌ترین اجزای بدنه، نقشی مهم در افزایش استحکام سپرهای جلو و عقب خودرو در برابر ضربه‌ها و فشارهای احتمالی ایفا می‌کند. تیرچه سپر با عمل محافظتی خود، تا حدی از خراشیدگی و فرورفتگی‌های بدنه خودرو جلوگیری می‌کند.

محل قرارگیری تیرچه سپر به طور معمول در پشت پوسته سپر یا بدنه خارجی آن و نزدیک ضربه‌گیر سپر است. طراحی این قطعه به گونه‌ای است که از پوسته سپر محافظت می‌کند و محلی برای نصب ضربه‌گیر فراهم می‌کند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

نقش دیاق سپر:

  • محافظت از سپر: دیاق سپر از سپر در برابر ضربه‌های مستقیم محافظت می‌کند و از خم شدن یا شکستن آن جلوگیری می‌کند.
  • جذب انرژی ضربه: دیاق سپر قسمتی از انرژی ضربه را جذب می‌کند و از انتقال آن به بدنه خودرو جلوگیری می‌کند.
  • حفظ ساختار بدنه: دیاق سپر به حفظ ساختار بدنه خودرو در هنگام تصادفات جزئی کمک می‌کند و از آسیب‌های جدی‌تر جلوگیری می‌کند.

دسته‌بندی دیاق سپر بر پایه جنس

۱. دیاق سپر فلزی:

این جنس از دیاق سپر، از نظر انعطاف‌پذیری بسیار ضعیف است و فشارهای حاصل از تصادفات را به بدنه و کابین خودرو انتقال می‌دهد، بنابراین، دیاق سپر فلزی در بین مردم محبوبیت چندانی ندارد.

ویژگی‌های دیاق سپر فلزی:

  • مقاومت بالا
  • آسیب‌پذیری کم
  • وزن زیاد
  • انعطاف‌ناپذیری

۲. دیاق سپر از جنس پلاستیک فشرده:

کیفیت این نوع دیاق، بسته به نوع پلاستیک به کار رفته، متفاوت است. دیاق پلاستیکی به دلیل قیمت مناسب و ساختار ساده‌تر نسبت به دیاق فلزی، پرطرفدارتر است.

ویژگی‌های دیاق سپر پلاستیکی:

  • قیمت ارزان‌تر نسبت به دیاق فلزی
  • فرایند ساخت ساده‌تر

۳. دیاق سپر فایبرگلاس:

از این نوع دیاق در خودروهایی مثل پراید استفاده می‌شود.

ویژگی‌های دیاق سپر فایبرگلاس:

  • وزن سبک
  • مقاومت بالا در برابر ضربات
  • محبوبیت بالا

 ‌

مزایای دیاق سپر:

  • کاهش هزینه‌های تعمیرات: دیاق سپر با جلوگیری از آسیب به سپر و بدنه خودرو در هنگام تصادفات جزئی، از هزینه‌های تعمیرات سنگین در آینده جلوگیری می‌کند.
  • افزایش ایمنی: دیاق سپر با حفظ ساختار بدنه خودرو در هنگام تصادفات جزئی، به افزایش ایمنی سرنشینان کمک می‌کند.
  • افزایش طول عمر سپر: دیاق سپر با محافظت از سپر در برابر ضربه‌های مستقیم، طول عمر آن را افزایش می‌دهد.
  • جلوگیری از ورود آسیب به اجزای داخلی: دیاق سپر با جذب قسمتی از انرژی ضربه، از ورود آسیب به اجزای داخلی مانند چراغ‌ها و رادیاتور جلوگیری می‌کند.
  • زیبایی: دیاق سپر می‌تواند به زیبایی ظاهری خودرو نیز کمک کند.

‌‌

معایب دیاق سپر:

  • افزایش وزن خودرو: دیاق سپر به دلیل جنس فلزی خود، وزن خودرو را کمی افزایش می‌دهد.
  • افزایش قیمت خودرو: نصب دیاق سپر می‌تواند قیمت خودرو را کمی افزایش دهد.
  • پیچیدگی تعمیر: تعمیر دیاق سپر در صورت آسیب دیدگی، پیچیده‌تر از تعمیر سپر ساده است.

نحوه پیاده کردن دیاق سپر

برای جداسازی دیاق سپر، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. ابتدا کابل منفی باتری خودرو را جدا کنید.
  2. هر دو چراغ سمت چپ و راست را باز کنید.
  3. خارهای بالایی اتصال سپر به دیاق را جدا کنید.
  4. پیچ‌های اتصال سپر به بدنه را از هر دو طرف باز کنید.
  5. پیچ‌های اتصال سپر به گلگیر خودرو را باز کنید.
  6. پیچ‌های اتصال سپر به قوطی رادیاتور را باز کنید.
  7. پس از باز کردن تمام پیچ‌ها، سپر را جدا کنید.
  8. در این مرحله، نوبت به جداسازی دیاق می‌رسد. پیچ‌های وصل کننده دیاق به بدنه را باز کنید.
  9. پس از باز کردن پیچ‌ها، می‌توانید دیاق سپر را جدا کنید.

نکات مهم:

  • قبل از شروع کار، حتماً ترمز دستی را بکشید و از گارد مخصوص برای جلوگیری از سقوط خودرو استفاده کنید.
  • از ابزار مناسب برای باز و بستن پیچ‌ها و مهره‌ها استفاده کنید.
  • اگر تجربه کافی ندارید، از تعمیرکار کمک بگیرید.

 ‌‌‌‌‌

خلاصه مراحل سوار کردن دیاق سپر:

ابزارها:

  • آچار
  • جک
  • جعبه بکس
  • دستمال
  • گریس

مراحل:

  1. آماده سازی خودرو:
    • پارک در مکان صاف
    • کشیدن ترمز دستی
    • بالا بردن خودرو با جک
    • استفاده از گارد برای جلوگیری از سقوط
  2. جدا کردن سپر:
    • باز کردن پیچ‌های اتصال سپر
    • خارج کردن سپر با احتیاط
  3. نصب دیاق سپر:
    • قرار دادن دیاق در جای خود
    • بستن پیچ‌های اتصال دیاق
    • استفاده از گریس برای روان شدن پیچ‌ها
  4. نصب سپر:
    • قرار دادن سپر در جای خود
    • بستن پیچ‌های اتصال سپر
    • تراز کردن سپر و بررسی عملکرد آن
  5. پایین آوردن خودرو:
    • برداشتن جک
    • پایین آوردن خودرو

نکات:

  • قبل از شروع کار، ترمز دستی را بکشید و از گارد استفاده کنید.
  • از ابزار مناسب برای باز و بستن پیچ‌ها و مهره‌ها استفاده کنید.

موارد احتیاط:

  • مراقب سیم‌ها و لوله‌های زیر سپر باشید.
  • از آچار مناسب برای بستن پیچ‌ها استفاده کنید تا از هرز شدن آنها جلوگیری شود.
  • بیش از اندازه، از گریس استفاده نکنید.

با رعایت این نکات می‌توانید دیاق سپر را به درستی سوار کنید.

نحوه تعمیر و نگهداری دیاق سپر:

  • بررسی دوره‌ای: به طور مرتب وضعیت دیاق سپر را بررسی کنید و در صورت مشاهده هرگونه آسیب یا نقص، آن را تعویض کنید.
  • جلوگیری از زنگ زدگی: برای جلوگیری از زنگ زدگی دیاق سپر، می‌توانید آن را با رنگ یا مواد ضد زنگ بپوشانید.
  • بازرسی پس از تصادف: در صورت تصادف، حتی اگر جزئی باشد، دیاق سپر را به دقت بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

‌‌

نکات تکمیلی:

  • انتخاب دیاق سپر مناسب: دیاق سپر را باید متناسب با نوع خودرو و نوع سپر انتخاب کنید.
  • استفاده از قطعات یدکی باکیفیت: در صورت نیاز به تعویض دیاق سپر، از قطعات یدکی باکیفیت و اصل استفاده کنید.
  • تنظیم صحیح دیاق سپر: دیاق سپر باید به درستی تنظیم شود.

‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

امیدوارم این مقاله برای شما مفید و کاربردی بوده باشد.

نویسنده: پدرام مسکرها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *