قرعه کشی خودرو

قربانیان قرعه کشی خودرو

قرعه کشی خودرو به عنوان راهکاری برای توزیع عادلانه خودرو در شرایط کمبود عرضه، در ایران اجرا می شود. با وجود نیت خیر behind this approach, این روش معایب و ضررهای قابل توجهی را نیز به همراه دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم:

‌‌

 ظلم به مصرف کنندگان واقعی

در این سیستم، همه افراد به طور مساوی شانس برنده شدن ندارند. افرادی که به خودرو نیاز فوری دارند یا توانایی مالی برای خرید خودروی آزاد را ندارند، ممکن است ماه‌ها و حتی سال‌ها در انتظار باقی بمانند تا شاید از طریق این سیستم صاحب خودرو شوند.

‌‌‌‌

ایجاد بازار سیاه و افزایش قیمت‌ها

قرعه کشی به جای کاهش قیمت خودرو، به افزایش قیمت آن در بازار آزاد منجر می‌شود. دلیل این امر آن است که افراد برنده قرعه کشی به جای استفاده از خودرو، آن را در بازار آزاد با قیمت بالاتر به فروش می‌رسانند و این مسئله به نوبه خود بر قیمت خودروهای غیرقرعه کشی نیز تاثیر می‌گذارد.

‌‌‌‌‌

ایجاد نارضایتی عموم

سیستم قرعه کشی به دلیل نبود عدالت و شفافیت کافی، موجب نارضایتی گسترده مردم شده است. بسیاری از افراد معتقدند که این سیستم نه تنها به توزیع عادلانه خودرو کمک نمی‌کند، بلکه ظلمی به مصرف کنندگان واقعی است.

‌‌‌‌‌‌‌‌

ضربه به صنعت خودرو

این عمل با ایجاد بازار سیاه و افزایش قیمت خودرو، به صنعت خودرو نیز ضربه می‌زند. با سرکوب قیمت خودروسازان بیشتر از مصرف کنندگان ضرر می کنند. در شرایط تورمی با سرکوب قیمت، خودروساز نمی تواند به دنبال تحقیق و توسعه باشد! و با استفاده از همان پلترفرم های قدیمی به تولید خود ادامه می دهد!

‌‌

راهکارهای جایگزین قرعه کشی خودرو برای حمایت از صنعت داخلی!

با وجود معایب و مشکلات سیستم قرعه کشی، راه حل‌های جایگزینی برای توزیع عادلانه خودرو وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد. برخی از این راه حل‌ها عبارتند از:

  • اصلاح سیستم قیمت‌گذاری خودرو: با اصلاح سیستم قیمت‌گذاری، همچنین واقع کردن قیمت خودروهای تولید داخل، می‌توان نیاز به این کار را تا حد زیادی کاهش داد.
  • افزایش تولید خودرو: با افزایش تولید خودرو و تامین نیاز بازار، می‌توان از ایجاد کمبود و در نتیجه نیاز به قرعه کشی جلوگیری کرد.
  • حمایت از واردات خودرو: با حمایت از واردات خودرو و ایجاد رقابت در بازار، می‌توان کیفیت خودروهای تولید داخل را افزایش داد و عطش بازار را خواباند!

در پایان باید گفت سامانه یکپارچه فروش خودروهای داخلی و قرعه کشی خودرو؛ به جای آنکه راه حلی برای توزیع عادلانه خودرو باشد، دامی برای مردم، زخمی بر پیکره صنعت و بلایی بر سر اقتصاد ایران است!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *