صنعت خودرو (چالش های دولتی، گرفتاری های مردمی)

صنعت خودرو سازی ایران در طول دهه‌های گذشته فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده است. در حالی که پتانسیل‌های زیادی برای رشد و پیشرفت در این صنعت وجود دارد، چالش‌های متعددی نیز مانع از دستیابی به این اهداف شده‌اند.

چالش‌های کلیدی صنعت خودرو

عدم رقابت
تعرفه‌های سنگین، ممنوعیت واردات خودرو و محدودیت‌های سرمایه‌گذاری خارجی، فضای رقابتی را از بین برده و انگیزه نوآوری و کارایی را در خودروسازان داخلی کاهش داده است. اصولا خودروساز داخلی نیازی به ارتقاء نمی بیند چرا که یکه تاز این میدان است!
تحمیل هزینه‌های اضافی

دخالت‌های مستقیم و غیرمستقیم دولت در امور شرکت‌های خودروساز، مانند انتصاب مدیران و تحمیل تعهدات غیرضروری، منجر به افزایش هزینه‌ها و کاهش کارایی شده است. راه اندازی، سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی، عرضه خودروهای وارداتی برمبنای فرآیند نوبت دهی و… هر یک مانند غل و زنجیری بر پای خودروسازان داخلی است.

عدم ثبات در سیاست‌ها و تغییرات مکرر در سیاست‌ها و برنامه‌ها، مانع از برنامه‌ریزی بلندمدت و سرمایه‌گذاری‌های کلان در این صنعت شده است.

در همین باره بخوانید: انحصار در بازار خودرو ایران: چالشی بزرگ با راه‌حل‌های پیش رو

قیمت‌گذاری دستوری خودرو
قیمت‌گذاری دستوری محصولات توسط دولت، انگیزه خودروسازان برای ارتقای کیفیت و تنوع محصولات را از بین برده و رانت‌های نامتعارفی را ایجاد کرده است. مدام این عبارت در میان اخبار شنیده می شود اما اقدام خاصی صورت نمی پذیرد:
دنبال حذف قیمت گذاری دستوری در خودروها هستیم و در این زمینه تلاش می کنیم!
نوسانات نرخ ارز
نوسانات شدید نرخ ارز، برنامه‌ریزی و تولید را برای خودروسازان دشوار کرده و هزینه‌های تولید را به طور قابل توجهی افزایش داده است!

چالش‌ کلان صنعت خودرو ایران

تحریم‌های بین‌المللی
تحریم‌های اقتصادی، دسترسی به فناوری‌های جدید، قطعات و مواد اولیه را محدود کرده و هزینه‌های واردات را به طور قابل توجهی افزایش داده است!
همکاری ناقص با خودروسازان جهانی

همکاری‌های گذشته با خودروسازان خارجی عمدتاً به مونتاژ قطعات محدود شده و انتقال دانش فنی و فناوری به طور کامل صورت نگرفته است.

وابستگی به واردات
وابستگی شدید به قطعات و مواد اولیه وارداتی، خودروسازان را در برابر نوسانات ارزی و تحریم‌ها آسیب‌پذیر کرده است.

ضعف‌های داخلیصنعت خودرو

حمایت‌های دولتی نامناسب، ضربه اساسی به صنعت خودرو و کیفیت زندگی مردم در چند دهه اخیر گذاشته است.

ضمنا هر روز اینجا با اخبار خودرو همراه جت پارت باشید!

 کم‌توجهی به تحقیق و توسعه
سرمایه‌گذاری اندک در تحقیق و توسعه، منجر به عقب‌ماندگی تکنولوژی در صنعت خودروسازی ایران و عدم توانایی رقابت با محصولات خارجی شده است.

گرفتاری های مردم با صنعت خودرو

ضعف‌های صنعت خودروسازی در ایران چالش‌های مختلفی را برای مردم ایجاد کرده است. این چالش‌ها شامل موارد زیر است:

قیمت بالای خودروهای داخلی

عدم رقابت‌پذیری و وابستگی به حمایت‌های دولتی باعث شده است خودروهای ساخت داخل قیمت بالاتری در مقایسه با نمونه‌های مشابه خارجی داشته باشند. این موضوع دسترسی مردم به خودرو را محدود کرده است.

کیفیت پایین خودروهای داخلی
همچنین به دلیل کم‌توجهی به تحقیق و توسعه و انتقال ناقص فناوری از خودروسازان جهانی، کیفیت خودروهای داخلی نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی پایین‌تر است. این امر موجب نارضایتی مردم از محصولات داخلی شده است.

افزایش تصادفات جاده‌ای
ضعف در طراحی و ایمنی خودروهای داخلی، تصادفات جاده‌ای را افزایش داده است. این موضوع هزینه‌های جانبی زیادی را به مردم تحمیل کرده و بخشی از آن به واسطه کاهش کیفیت زندگی و تلفات انسانی قابل ارزش‌گذاری نیست.

آلودگی هوا
عدم توجه به فناوری‌های پاک در صنعت خودروسازی و همچنین عمر بالای خودروهای فرسوده در ناوگان حمل‌ونقل عمومی و شخصی، منجر به افزایش آلودگی هوا شده است. این مساله مشکلات بهداشتی و زیست‌محیطی برای شهروندان ایجاد کرده است.

در مجموع، ضعف‌های صنعت خودروسازی در ایران موجب شده است دسترسی مردم به خودروهای با قیمت و کیفیت مناسب محدود شود و همچنین هزینه‌های سرسام‌آور ناشی از تصادفات و آلودگی هوا به آنان تحمیل گردد. بنابراین بهبود این صنعت می‌تواند تاثیر مستقیمی بر ارتقای کیفیت زندگی مردم داشته باشد!

ممکن است خواندن این مقاله که در همین راستا نوشته شده برای شما مفید باشد:

خودروسازی ایرانی: در انتظار گودو!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *