چری

ظهور غول خودروسازی چین: چری و مسیر پر فراز و نشیب آن

صنعت خودروسازی چین در حال حاضر در مرکز توجه قرار دارد. طی چند سال گذشته، بسیاری از تحلیلگران شاهد بهبود کیفیت خودروهای ساخته شده و همچنین نوآوری در زمینه هایی مانند فناوری ساخت باتری برای وسایل نقلیه الکتریکی بوده اند. شرکت چری خود را به عنوان یک برند بازار انبوه و پر حجم معرفی کرده است.

مشاوره رایگان

برای خرید عمده و دریافت لیست قیمت لوازم یدکی

‌‌

 نمای کلی برند چری

شرکت چری در اواسط دهه 1990 به عنوان یک شرکت دولتی توسط ژان شیالای و ژو بیرن تاسیس شد، که در حال حاضر سومین تولیدکننده خودرو در چین است. خودرو های سواری، ون و شاسی بلند با برند چری به فروش می‌رسند.

بخش اعظم محصولات فعلی چری را خودروهای شاسی بلند تشکیل می دهند. با مدل هایی از جمله تیگو 3، 4، 5، 7 و 8 (به ترتیب اندازه)، و همچنین نسخه های “پرو” بازسازی شده و با کیفیت بالاتر، برخی دیگر از مدل های این برند سدان آریزو 6 میباشد که در بازارهای مختلف به فروش می‌رسد.

چری با بیش از 18 میلیون فروش جهانی صادر کننده خودروهای سواری چینی به مدت 21 سال متوالی بوده است.

‌‌‌‌‌

بررسی اجمالی شرکت و تاریخچه مختصر آن

پیش از آنکه بتوان هر خودرویی را تولید کرد، ابزار، زنجیره تأمین و سایر تجهیزات تولید باید تهیه و سازماندهی شوند، و به همین منظور بود که بیرن در سال 1996 برای خرید تجهیزات تولید موتور که توسط کمپانی فورد کنار گذاشته شده بود، به انگلستان سفر کرد.

ساخت کارخانه در اوایل سال 1997 آغاز شد و اولین خودروها در اواخر سال 1999 از خط تولید خارج شدند.

اولین خودروی چری (فنگ‌یون)، از نظر ظاهری تقریباً شبیه به تولدو بود، اگرچه در زیر آن از قطعات مختلف فورد، جنرال موتورز و فولکس واگن استفاده شده بود.

در این مرحله، به نظر می‌رسید که چری به سرعت کارهای اساسی را برای تبدیل شدن به یک خودروساز مستقل برای تولید خودروهایش به پایان رسانده است. با این حال متأسفانه، یک بخش از پازلی که شرکت جدید فراموش کرده بود، دریافت مجوزهای مربوطه برای فروش خودروهایی بود که تولید می‌کرد.

به دلیل نداشتن مجوز دولتی برای تولید خودرو، این شرکت برای دریافت مجوز، برای مدت کوتاهی تحت پوشش سایک موتور قرار گرفت و سپس با جداسازی مجدد، به شرکتی مستقل تبدیل شد. سرانجام در سال 2001 نمونه‌هایی از خودروهای سدان “فنگ‌یون” توانستند به فروش برسند.

شرکت چری با عرضه خودروهای شاسی‌بلند کوچک جی11 و هاچ پک کوچک جی 1 (و به دنبال آن هاچ پک بزرگتر جی3) به رقابت با سایرین پرداخت و بیشتر روی قیمت پایین تمرکز کرد تا کیفیت بالا. جی3 و جی11 نیز از همین استراتژی قیمتی پیروی کردند و با اختلاف چند هزار دلاری نسبت به رقبا به فروش می‌رسیدند و اغلب به صورت فروش نقدی عرضه می‌شدند. متأسفانه این برند برای دستیابی به قیمت پایین، مصالح زیادی را در زمینه ایمنی و کیفیت خودروها نادیده گرفت.

جی1 به دلیل عدم برخورداری از کنترل پایداری که طبق قوانین اجباری بود، متوقف شد و سایر مدل‌ها نیز در تست‌های مربوطه نتایج ضعیفی کسب کردند.

‌‌‌‌

همکاری های جهانی

شرکت چری ادعا می کند که در سال 2021 بیش از ۹۶۰،۰۰۰ خودرو فروخته است که شامل صادرات تقریباً ۲۷۰،۰۰۰ خودرو به بازارهای کلیدی از جمله برزیل، روسیه، عربستان سعودی، قطر و مالزی می‌شود.

این برند همچنین ادعا می کند که مراکز تحقیق و توسعه بین المللی در کشورهایی از جمله آلمان، ایالات متحده و برزیل که منحصراً به فعالیت های تحقیق و توسعه در درون شرکت اختصاص داده شده اند، دارد.

بدین ترتیب، چری موفق شده است برندهای محصولاتی مانند آریزو و تیگو را با مجموع فروش جهانی بیش از 10 میلیون دستگاه ایجاد کند.

قابل توجه است که این شرکت با چندین برند شناخته شده جهانی از جمله هواوی و علی بابا مشارکت داشته است. اما قابل توجه ترین آنها می تواند همکاری چری با جاگوار لندروور باشد، که اولین شرکت مشترک چینی-بریتانیایی در زمینه خودروهای لوکس می باشد.

این شرکت کارخانه‌ای برای تولید داخلی رنج روور ایووک، لندروور دیسکاوری، جگوار اسپورت و همچنین نسخه های کشیده جگوار راه اندازی کرد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

تنوع در محصولات چری: از خودروهای سواری تا شاسی بلند و مینی ون

شرکت خودروسازی چری دارای ۵ زیرمجموعه با نام‌های کری،چری،رلی وریچ است. کری بر روی مینی ون های تجاری و وانت بار ها تمرکز دارد. محصولات ریچ برای طبقات متوسط و بالاعرضه میشوند. محصولات رلی عمدتا شامل خودروهای شاسی بلند و مینی ون ها است.

‌‌‌‌‌‌‌

چالش های کپی برداری و نقض حق نسخه برداری

در اواخر دهه 2000 و اوایل 2010، شرکت چری نیز با ادعاهای متعددی مبنی بر کپی برداری از طراحی سایر مدل ها یا نقض حق تکثیر مواجه شد.

قابل توجه ترین مورد مربوط به مدل کیو کیو نسل اول چری است که در بازه زمانی طولانی از 2003 تا 2015 تولید شد . جنرال موتورز به دلیل طراحی این خودرو در دادگاهی در چین شکایت کرد و ادعا کرد که این طراحی شبیه سازی شده دوو ماتیز آنها است و نشان داد که قطعات خاصی مانند درها قابل تعویض هستند. چری و جنرال موتورز بعداً این موضوع را خارج از دادگاه حل و فصل کردند.

همچنین کیو کیو زمانی بیشتر مورد بحث قرار گرفت که شرکت چینی دیگری، به نام تنسنت، ثبت علامت تجاری توسط کیوکیو را به چالش کشید ، زیرا ادعا می کرد از آن برای سرویس پیام رسانی آنلاین خود استفاده می کند. در این مورد، چری با موفقیت از خود دفاع کرد و توانست به استفاده از نام کیوکیو ادامه دهد.

‌‌‌‌‌‌‌

آینده نگری چری: سرمایه گذاری در فناوری های نوین

چری ادعا می کند که تمام مدل های توسعه یافته اخیر تحت استراتژی ای راه اندازی شده اند، که بیانگر تعهد این شرکت به “رانندگی هوشمند، ابر هوشمند، تولید هوشمند، بازاریابی دیجیتال هوشمند و سفر هوشمند” در عملکرد کسب و کار و خودروهایش است.

آخرین سیستم چری لیون 2.0 اعمال شده بر روی تیگو 8 عملکرد هایی مانند کنترل صدا، تشخیص چهره،ناوبری و خدمات اینترنتی را پشتیبانی می‌کند.

چری با موفقیت نسل اول و دوم محصولات رانندگی بدون سرنشین را توسعه داده است و قصد دارد تا سال 2025 به رانندگی کاملاً خودکار ال 4 دست یابد.

این تونگیو (رئیس هیئت مدیره):

“از زمان تأسیس، چری همیشه به استراتژی مبتنی بر فناوری پایبند بوده است. این کمپانی چشم انداز خود را ایجاد یک نام تجاری خودرو با رقابت بین المللی و تأثیرگذاری بنا نهاده است.

چری با تکیه بر پیگیری مداوم نوآوری های تکنولوژیکی، به اولین شرکت خودروهای سواری در چین تبدیل شده است که بر فناوری موتور، گیربکس، شاسی و انرژی های جدید تسلط دارد. این شرکت همچنین اولین شرکت خودرو در چین است که قطعات CKD را صادر می کند.

چری همواره بر توسعه بازارهای داخلی و بین المللی متمرکز بوده است.  چری به طور مداوم جهانی شدن خود را از طریق اجرای استراتژی محصول، استراتژی بومی سازی، عمیق تر کرده است.  پس از بیش از 20 سال توسعه، شبکه فروش و خدمات چری بیش از 80 کشور و منطقه را پوشش می دهد و اعتماد 9.5 میلیون مصرف کننده در سراسر جهان را به خود جلب کرده است.

چری همیشه در استراتژی مبتنی بر فناوری پافشاری می‌کند، تجربه مصرف‌کننده را استراتری اصلی خود می‌داند، و از طریق نوآوری مستمر و یکپارچه‌سازی منابع، محصولات و خدمات بهتری را به مصرف‌کنندگان در سراسر جهان ارائه می‌کند”.

درباره دو مدل خودرو از برند چری که در ایران تولید می شود این مقالات را می توانید در جت پارت بخوانید:

مزایا و معایب تیگو 7 (سوال و جواب)

چری تیگو 8 پرو: یک شاسی بلند پر از امکانات، اما نه کاملا خودران

نویسنده: درسا کرد نوغانی

تاریخچه شرکت چری خودرو چیست؟

چری در سال ۱۹۹۷ به عنوان یک شرکت دولتی توسط گروهی از مقامات استان آنهوی تأسیس شد و در سال ۱۹۹۹ با استفاده از یک شاسی لایسنس شده از سئات تولدو فولکس واگن، شروع به تولید خودرو کرد. این اولین محصول چری به نام “فنگ یون” توانست نزدیک به ۳۰,۰۰۰ دستگاه فروش داشته باشد.

جایگاه چری در چین چگونه است؟

چری بالاترین رتبه را در میان برندهای داخلی چینی امتیاز 200 PP100 دارد. جلی (201 PP100) در رتبه دوم.

برندهای معروف خودروی چینی کدامند؟

چهار شرکت سنتی خودروسازی بزرگ چینی عبارتند از:
گروه FAW، دونگ‌فنگ، SAIC موتور و چانگ آن. سایر برندهای خودروی چینی شامل جیلی، گروه خودروسازی پکن، بریلیانس اتومبیل، گروه خودروسازی گوانگژو، گریت‌وال موتورز، BYD، چری و جیانگ‌هوای (JAC موتورز) هستند.

کدام برند خودرو در چین بیشترین فروش را دارد؟

شرکت خودروسازی چینی BYD پیشتاز است و در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳، ۷۷۸,۳۰۷ دستگاه خودرو فروخته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲.۱% افزایش داشته است.

BYD (بی وای دی) برای چهار فصل متوالی در صدر فروش برندهای خودروی چینی قرار گرفته و در این فصل ۱۲.۰۴% سهم بازار را به خود اختصاص داده است.

آیا چری خودرو خوبی است؟

(بستگی به میزان سزمایه شما دارد)، اگر قصد دارید برای خرید یک خودرو خانوادگی هزینه کنید، نمی‌توانید در مورد چری اشتباه کنید. درست است که این برند جوان است اما با قابلیت اطمینان و پشتیبانی و شبکه فروشندگان آن مشخص هستند، گفته می شود به سختی می‌توان عیبی در آن پیدا کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *