خودروهای الکتریکی در عربستان سعودی

رشد تصاعدی بازار خودروهای الکتریکی در عربستان سعودی: پیشگام در تحول حمل و نقل

هم‌اکنون صنعت خودرو در میان یک دگرگونی بزرگ قرار دارد، زیرا خودروهای الکتریکی به سرعت در حال تبدیل شدن به یک انتخاب محبوب در بین مصرف کنندگان در سراسر جهان هستند. با افزایش تقاضا برای راه حل های حمل و نقل پایدار و پیشرفت در فناوری باتری، خودروهای الکتریکی نقش کلیدی در آینده صنعت خودرو خواهند داشت. در عربستان سعودی، این تغییر با شوق استقبال می شود، زیرا این کشور به دنبال آن است که خود را به عنوان یک رهبر پیشرو در بازار خودروهای الکتریکی خاورمیانه معرفی کند.

در این مقاله، بررسی خواهیم کرد که چرا عربستان سعودی از نظر فروش خودروهای برقی موقعیت خوبی برای رهبری منطقه دارد و عوامل کلیدی رشد بازار خودروهای الکتریکی در این کشور را دنبال می‌کنیم

شهرنشینی

با نقل مکان بیشتر مردم به شهرها و مناطق شهری، تقاضا برای راه حل های حمل و نقل که هم کارآمد و هم سازگار با محیط زیست هستند، افزایش یافته است. خودروهای برقی برای رفع این نیاز مناسب هستند، زیرا آلایندگی کمتری دارند و می‌توانند در خانه یا محل کار شارژ شوند. براساس گزارش سازمان ملل، انتظار می رود جمعیت شهری در عربستان سعودی تا سال 2050 به 44 میلیون نفر برسد که این رقم از 23 میلیون نفر در سال 2020 افزایش یافته است. بیش از 80 درصد از جمعیت عربستان سعودی در مناطق شهری متمرکز شده اند که نشان دهنده تقاضای رو به رشد برای راه های حمل و نقل کارآمد و پایدار است.

کنترل آلودگی هوا و ازدحام جمعیت

از آنجایی که دولت‌ها در سراسر جهان برای مبارزه با آلودگی هوا و کاهش تراکم ترافیک تلاش می‌کنند، خودروهای برقی به گزینه‌ای جذاب تبدیل می‌شوند. در عربستان سعودی، مقررات و مشوق‌های دولتی رانندگان را تشویق می‌کند تا به خودروهای برقی روی آورند و در عین حال برای کاهش آلودگی و ازدحام در جاده‌های این کشور تلاش می‌کنند. ابتکار «ریاض سبز» دولت عربستان سعودی با هدف کاهش ردپای کربن با کاشت میلیون‌ها درخت و اجرای طرح‌های سبز دیگر از این دست اقدامات است.(پیش‌بینی می‌شود جمعیت ریاض تا سال 2030 به 15 میلیون نفر برسد).

همچنین در سال 2020، دولت عربستان سعودی برنامه ای را برای توقف تدریجی فروش خودروهای بنزینی تا سال 2035 در راستای اهداف پایداری چشم انداز 2030 اعلام کرد.

شیوع رو به رشد ایستگاه های شارژ

در دسترس بودن ایستگاه های شارژ عامل مهم دیگری است که باعث رشد بازار خودروهای الکتریکی می شود. در عربستان سعودی، دولت با برنامه ریزی برای نصب هزاران ایستگاه شارژ در سراسر کشور، سرمایه گذاری زیادی برای ایجاد زیرساخت های ایستگاه های شارژ این کشور انجام داده است. این کار باعث می شود رانندگان راحت تر خودروهای خود را شارژ کنند و اضطراب آن ها را کاهش می دهد.

دولت عربستان سعودی متعهد به سرمایه‌گذاری بیش از 20 میلیارد دلار در پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر، از جمله توسعه زیرساخت‌های شارژ خودروهای الکتریکی است.

بهبود فناوری باتری

یکی دیگر از عواملی که باعث رشد بازار خودروهای الکتریکی می شود، بهبود فناوری باتری است. همانطور که فناوری باتری همچنان در حال پیشرفت است، خودروهای الکتریکی می توانند با یک بار شارژ بیشتر حرکت کنند و آنها را به گزینه ای کاربردی تر برای بسیاری از رانندگان تبدیل می کند که برای کشور بزرگی مانند عربستان سعودی (2.15 میلیون کیلومتر مربع) یک نیاز حیاتی است، خبر خوب اینجاست براساس داده های آژانس بین المللی انرژی، میانگین برد خودروهای الکتریکی از حدود 150 کیلومتر با هر بار شارژ در سال 2011 به بیش از 400 کیلومتر در هر بار شارژ در سال 2021 افزایش یافته است. قیمت باتری از سال 2010 بیش از 80 درصد کاهش یافته است و خودروهای الکتریکی را برای مصرف کنندگان مقرون به صرفه تر کرده است.

انتخاب های بیشتر

با ورود خودروسازان بیشتری به بازار خودروهای الکتریکی، مصرف کنندگان انتخاب های متنوع تری نسبت به گذشته دارند. این امر به کاهش هزینه خودروهای الکتریکی کمک کرده و آنها را برای طیف وسیع تری از رانندگان قابل دسترس می کند. تا امروز، بیش از 40 مدل مختلف از خودروهای برقی برای خرید در عربستان سعودی موجود است، در حالی که تنها چند سال پیش تعداد انگشت شماری از آنها وجود داشته. بر اساس داده های آژانس بین المللی انرژی، سهم بازار خودروهای الکتریکی در عربستان سعودی از کمتر از 1 درصد در سال 2016 به بیش از 5 درصد در سال 2021 رسیده است

عامل جذابیت

در نهایت نمی توان عامل جذب کنندگی خودروهای الکتریکی را نادیده گرفت. خودروهای برقی با طراحی های شیک، فناوری های پیشرفته و تبلیغات دوستدار محیط زیست بودنشان، به طور فزاینده ای این ماشین‌ها را عنوان نماد رفاه و ثروتمندی در بین رانندگان تبدیل کرده است. این امر به افزایش محبوبیت آنها کمک کرده و آنها را برای مصرف کنندگان جوان تر و آگاه به فناوری های جدید (میانگین سنی در​عربستان سعودی 29.8 سال) جذاب تر کرده است.

بر اساس یک نظر سنجی 70 درصد از مصرف کنندگان نسل هزاره، مزایای زیست محیطی خودروهای الکتریکی را دلیل اصلی خرید آن می دانند. تولیدکننده خودروهای الکتریکی لوکس  که در حال ساخت کارخانه ای در عربستان سعودی است، با بیش از 10000 پیش سفارش قبل از عرضه این خودرو، تقاضای زیادی برای اولین مدل خود، Air، داشته است.

به طور کلی، عربستان سعودی دارای شش عاملی است که به رشد بازار خودروهای الکتریکی کمک می‌کنند. از آنجایی که این کشور به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ایستگاه شارژ، حمایت از نوآوری در فناوری باتری، و تشویق پذیرش خودروهای الکتریکی از طریق مقررات و مشوق‌ها ادامه می‌دهد، موقعیت خوبی برای رهبری منطقه از نظر فروش خودروهای الکتریکی در سال‌های آینده خواهد داشت.

مترجم و گردآورنده: گیسو نوعی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *