مدیر سابق نیسان و رنو

فرار جسورانه کارلوس گون از ژاپن: مدیر سابق نیسان و رنو

کارلوس گون، مدیر سابق نیسان و رنو، در اواخر سال ۲۰۱۹ پس از فراری نمایشی از ژاپن به یک فراری بین المللی تبدیل شد. گون، رهبری کاریزماتیک که احیای ثروت نیسان به او نسبت داده می شود، با اتهامات سوء رفتار مالی روبرو شد. او به شدت آنها را رد کرد و خود را قربانی توطئه ای درون نیسان معرفی کرد. فرار برنامه ریزی شده گون که در ۲۹ دسامبر ۲۰۱۹ اجرا شد، به تیتر اصلی رسانه های جهان تبدیل شد.

کارلوس گون، خبرسازترین مدیر معاصر صنعت خودروسازی

کارلوس گون(Carlos Ghosn)، متولد سال ۱۹۵۴ در برزیل، اهل لبنان  است و دارای تابعیت فرانسوی لبنانی  می باشد. او در برزیل به دنیا آمد اما بعدا به لبنان بازگشت و در نوجوانی به پاریس رفت تا مهندسی بخواند. پس از اتمام تحصیلاتش، به آمریکای جنوبی رفت و در شرکت رنو کار کرد. سپس به کمپانی نیسان پیوست و در طی ۲ سال به سمت مدیرعاملی ارتقا یافت. او با نقشه‌ها و برنامه‌های خود، موفق شد شرایط نامساعد کمپانی را بهبود بخشد و به عنوان یک بیزینس‌من معروف شناخته شد. کارلوس با دید بسیار خوب به موقعیت‌ها نگریست و از آن‌ها به بهترین نحو بهره برد. او با استقبال عمومی بسیاری مواجه بود و تصویرش در رسانه‌ها و تبلیغات تلویزیونی حضور داشت. او به عنوان شخصیتی محبوب به شمار می‌رفت و کشور ژاپن نیز او را حمایت می‌کرد، زیرا او دقیقاً آن چیزی بود که ژاپنی‌ها از یک رهبر می‌خواستند.

کارلوس گون، با سابقه در شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقل و عناوینی همچون مدیرعامل میشلن، رنو، آوتوواز، نیسان و میتسوبیشی، در صنعت خودروسازی فعالیت داشت. او به لقب “قاتل هزینه‌ها” در رنو شناخته شد و نیز نیسان را از ورشکستگی نجات داد. در دهه ۲۰۰۰، او به‌عنوان تأثیرگذارترین مدیر صنعت شناخته شد، اما کارلوس به دلیل پرونده‌های مالی، به عنوان در ژاپن تحت تعقیب قرار گرفت.

بازرسان بر این باورند که او از قطار سریع السیر به اوزاکا به عنوان یک فریب هوشمندانه استفاده کرده و از نظارت شدید حبس خانگی گریخته است. سپس به سوار جت شخصی شد که او را از طریق استانبول به لبنان برد. این فرار به خصوص به این دلیل قابل توجه بود که لبنان، یکی از کشورهایی که گون تابعیت آن را دارد، هیچ معاهده استردادی با ژاپن ندارد و به طور موثر به او اجازه می دهد از محاکمه فرار کند.

این خبر دنیای تجارت بین المللی را شوکه کرد. زمزمه ها به هیاهویی در مورد اینکه چگونه گون، تحت حبس خانگی با تحرک محدود، توانست چنین عملیاتی پیچیده را رهبری کند، تبدیل شد. گمانه زنی ها در مورد همدستان، مسیرهای فرار و تدارکاتی که باید درگیر می شد، شکل گرفت. مقامات ترکیه سرانجام چند نفر را که اعتقاد بر این بود که بخشی از شبکه فرار گون هستند، دستگیر و محکوم کردند که لایه دیگری به داستان در حال آشکار شدن اضافه کرد.

گون، مدیر سابق نیسان که اکنون به عنوان یک فراری در لبنان زندگی می کند، همچنان بر بی گناهی خود اصرار دارد. نبرد حقوقی پیرامون او با تلاش مقامات ژاپنی برای استرداد او، همچنان ادامه دارد. فرار او موضوع مستندها و فیلم ها شده است که بر بحث در مورد گناه یا بی گناهی گون بیشتر دامن می زند. سوالات بی پاسخ پیرامون فرار و اتهامات حقوقی حل نشده، باعث شده است که حماسه گون همچنان به عنوان موضوعی از فتنه بین المللی باقی بماند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره برند نیسان به مقاله موجود در سایت مراجعه کنید.

در اینجا نگاهی عمیق تر به این فرار جذاب خواهیم داشت:

نقشه فرار کارلوس گون

طبق گزارش ها، فرار گون شامل تیمی از متخصصان امنیتی، از جمله یک نیروی سابق آمریکایی به نام مایکل تیلور بود. جزئیات مربوط به این نقشه مبهم باقی مانده است، اما اعتقاد بر این است که تیلور و پسرش پیتر نقش کلیدی در سازماندهی حرکت و حمل و نقل گون داشته اند. مقامات ژاپنی ادعا می کنند که گون دو روز قبل از فرار با تیلورها در یک هتل لوکس در توکیو دیدار کرده است. گفته می شود تیلورها با پنهان کردن گون در یک جعبه سیاه بزرگ، احتمالاً یک محفظه تجهیزات موسیقی، به او برای سوار شدن به یک هواپیمای شخصی در یک فرودگاه کوچک در اوزاکا کمک کرده اند.

فراری جسورانه 

روش فرار به خودی خود افسانه ای شده است. برخی گزارش ها حاکی از آن است که گون برای جلوگیری از شناسایی توسط پرسنل امنیتی، در یک جعبه بزرگ، احتمالاً یک محفظه تجهیزات موسیقی، به هواپیمای شخصی قاچاق شده است. این تاکتیک جسورانه، در صورت صحت، بر برنامه ریزی دقیق و ریسک در عملیات تاکید می کند.

عواقب بین المللی فرار کارلوس

فرار گون از ژاپن روابط بین دو کشور را به طور قابل توجهی تیره و تار کرد. ژاپن خواستار بازگشت گون برای محاکمه شده است و استدلال می کند که او وثیقه گذاشته و یک فراری از عدالت است. با این حال، لبنان با اشاره به تابعیت گون و عدم وجود معاهده استرداد، از همکاری خودداری کرده است. این تنش دیپلماتیک همچنان در حال جوشیدن است.

فرار گون همچنان یک داستان بین‌المللی جذاب باقی مانده است، تار پیچیده‌ای از فتنه که شامل اتهامات سوء رفتار شرکت‌ها، یک نقشه فرار جسورانه و نبرد در حال انجام برای عدالت است. فرار گون از ژاپن همچنان سایه ای طولانی بر صنعت خودرو می اندازد و سوالاتی را در مورد آسیب پذیری سیستم های عدالت بین المللی مطرح می کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *