شناخت جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو یکی از مهمترین بخشهایی است که باید رانندگان درباره آن بدانند اما در کمال شگفتی بخش اعظمی از آنها از این موضوع غافل هستند.
معرفی سیستم تعلیق
- سیستم تعلیق به کمک فنرها و چرخ های عقب خودرو گفته می شود.
- جلوبندی فقط به قسمت جلوی خودرو به جز میل فرمان و فرمان گفته می شود.
- زیربندی محافظی برای سیستم جلوبندی و تعلیق است.
- جلوبندی سالم برای تعادل و کنترل خودرو در رانندگی ضروری است.
- سیستم تعلیق ضربات جاده را خنثی کرده و سواری راحت را فراهم می کند.
- خرابی جلوبندی می تواند خطرناک و هزینه بردار باشد.
- قطعات سیستم جلوبندی و تعلیق شامل چرخ ها، میل موج گیر، فنرها، کمک ها، فرمان، میل فرمان، سیبک ها، طبق ها، سگ دست، شغال دست، بلبرینگ، رام، اکسل و … می شود.
- آشنایی با قطعات جلوبندی به شما کمک می کند تا علائم خرابی را تشخیص دهید.
- تعمیر به موقع جلوبندی از بروز مشکلات جدی و هزینه های سنگین جلوگیری می کند.
نکات نگهداری سیستم تعلیق
- سلامت سیستم تعلیق را به طور مرتب بررسی کنید.
- در صورت مشاهده هرگونه علائم خرابی، به یک تعمیرکار مجرب مراجعه کنید.
- برای خرید قطعات جلوبندی از کیفیت آنها مطمئن شوید.
- رانندگی با جلوبندی آسیب دیده می تواند عواقب خطرناکی به همراه داشته باشد.
مقالات زیر شاید برای شما جالب باشد:
معرفی و نکات نگهداری جلوبندی خودرو
- فنرها به عنوان مخزن انرژی عمل میکنند و ضربههای ناشی از ناهمواریهای جاده را جذب میکنند.
- کمک فنرها نوسانات فنرها را کنترل میکنند و از ضربه خوردن به بدنه خودرو جلوگیری میکنند.
- سیبک ها چرخ ها را به سیستم تعلیق متصل می کنند و به چرخش روان آنها کمک می کنند.
- اکسل محور چرخ ها است و چرخ ها به دور آن می چرخند.
- سگدست نقش مهمی در جلوبندی خودرو دارد و چرخ ها را نگه می دارد.
- شغالدست قطعه ای است که میل کمک، میل فرمان و سیبک فرمان به آن متصل می شود.
- طبق ماشین وظیفه اتصال شاسی به بدنه خودرو را بر عهده دارد.
- رام خودرو تمامی قطعات جلوبندی ماشین را به بدنه خودرو وصل می کند.
- رانندگی با طبق های آسیب دیده امکان پذیر است، اما باید مراقب بود.
- رانندگی با میل گاردان خراب خطرناک است و باید در اسرع وقت تعمیر شود.
- رانندگی با میل موج گیر آسیب دیده تا حدی امکان پذیر است، اما بهتر است در اسرع وقت تعمیر شود.
نکات نگهداری جلوبندی
- سلامت جلوبندی خودرو برای رانندگی ایمن ضروری است.
- در صورت مشاهده هرگونه علائم خرابی در جلوبندی خودرو، باید در اسرع وقت به یک تعمیرکار مجرب مراجعه کنید.
آیا خودروهای مختلف جلوبندی و سیستم تعلیق متفاوتی دارند؟
بله، سیستم جلوبندی و تعلیق خودروهای مختلف به دلیل نیازهای متفاوت هر نوع خودرو، کاملاً متفاوت است. این تفاوتها به نحوه عملکرد خودرو، نوع استفاده و نیاز به راحتی و ایمنی مربوط میشوند. در اینجا به بررسی چند نوع رایج خودرو و سیستم جلوبندی و تعلیق آنها میپردازیم:
1. خودروهای سواری (Sedan)
خودروهای سواری معمولاً از سیستم تعلیق ساده و معمولی استفاده میکنند که برای رانندگی در جادههای آسفالت و شرایط شهری طراحی شده است. این خودروها معمولاً از سیستم تعلیق جلو مکفرسون (MacPherson Strut) و سیستم تعلیق عقب مستقل (Independent Suspension) استفاده میکنند. این سیستمها به دلیل ساختار ساده و هزینه پایین، راحتی رانندگی در جادههای صاف را فراهم میکنند. سواری نرم و هندلینگ دقیق از ویژگیهای این سیستم است.
2. خودروهای شاسی بلند (SUV)
در خودروهای شاسی بلند، سیستم تعلیق به گونهای طراحی میشود که قابلیت مقابله با مسیرهای ناهموار و دستاندازهای بیشتر را داشته باشد. این خودروها معمولاً از سیستم تعلیق مستقل در جلو و سیستم تعلیق لنگر (Beam Suspension) در عقب استفاده میکنند. همچنین برخی از مدلهای SUV از سیستم تعلیق بادی (Air Suspension) برای ایجاد راحتی بیشتر در مسیرهای طولانی و ناهموار بهره میبرند. این سیستمها میتوانند ارتفاع خودرو را بر اساس شرایط رانندگی تنظیم کنند تا راحتی و عملکرد بهتری در جادههای سخت و موانع فراهم کنند.
3. خودروهای پیکاپ و وانت (Pickup & Truck)
خودروهای پیکاپ و وانت به دلیل اینکه برای حمل بار و عبور از مسیرهای سختتر طراحی شدهاند، به سیستمهای تعلیق قدرتمندتری نیاز دارند. معمولاً این خودروها از سیستم تعلیق فنری (Leaf Spring Suspension) در عقب استفاده میکنند که توانایی تحمل وزن بالاتر و مقاومت در برابر ضربات و فشارهای اضافی را دارد. همچنین در بسیاری از مدلها از سیستم تعلیق مستقل در جلو استفاده میشود تا کنترل بهتری در زمان حمل بار فراهم کند.
4. خودروهای اسپرت (Sports Cars)
خودروهای اسپرت به دلیل نیاز به عملکرد بالا در سرعت و هندلینگ دقیق، معمولاً از سیستمهای تعلیق پیچیدهتری بهره میبرند. این خودروها معمولاً از سیستمهای تعلیق دوبل جناغی (Double Wishbone Suspension) در جلو و عقب استفاده میکنند تا کنترل بهتر و کاهش تماس با زمین در زمان عبور از پیچها و سرعتهای بالا فراهم شود. این سیستمها باعث افزایش چسبندگی و کاهش تکانهای اضافی خودرو میشوند.
5. خودروهای سنگین و کامیونها
در کامیونها و خودروهای سنگین که برای حمل بار سنگین طراحی شدهاند، سیستم تعلیق باید قادر به تحمل وزن بسیار زیاد و ارائه عملکرد مناسب در شرایط مختلف باشد. این خودروها معمولاً از سیستمهای تعلیق لنگر در عقب و فنرهای ضخیم استفاده میکنند که بتوانند وزن زیاد را تحمل کرده و به شکل مؤثر ضربات را جذب کنند. همچنین برخی از مدلها از سیستم تعلیق بادی برای بهبود راحتی و کاهش تکانهای اضافی در زمان حمل بار استفاده میکنند.
نتیجهگیری:
در مجموع، سیستمهای جلوبندی و تعلیق خودروهای مختلف بسته به نوع خودرو و نیازهای خاص آن طراحی میشوند. خودروهای سواری معمولاً سیستم تعلیق سادهتری دارند که راحتی در جادههای صاف را فراهم میکند، در حالی که خودروهای شاسی بلند و پیکاپها نیاز به سیستمهای پیچیدهتر و مقاومتری دارند که بتوانند با شرایط جادهای سختتر و بارهای سنگینتر سازگار شوند. خودروهای اسپرت و خودروهای سنگین نیز بهطور خاص به سیستمهای تعلیق پیشرفتهتری نیاز دارند که عملکرد، راحتی و ایمنی بالاتری را در شرایط خاص فراهم کنند.