لی آیاکوکا

نقش یک مدیر در احیاء کرایسلر(لی آیاکوکا)

لی آیاکوکا، به عنوان یک مدیر اجرایی خودروی آمریکایی، نقش اساسی در احیای شرکت کرایسلر در دهه ۱۹۸۰ ایفا کرد. این دستاورد قابل توجه، نه تنها یک شرکت در حال رنج و مرگ را زندگی نجات داد، بلکه تأثیر عمیقی بر صنعت خودروسازی آمریکا به عنوان یک کلیت داشت. در این داستان جامع، قصد داریم به زمینه تاریخی، افراد کلیدی درگیر و تأثیر دائمی مشارکت‌های آیاکوکا در حوزه تولید خودرو بپردازیم.

چنانچه مقاله‌هایی با محوریت صنعت خودروسازی مورد پسندتان هست می‌توانید مقاله های دیگر در این سایت مانند تاریخچه طراحی خودرو را مطالعه کنید.

بخش ۱: زمینه تاریخی

دهه ۱۹۸۰، دوره‌ای چالش‌برانگیز برای صنعت خودروسازی آمریکا بود. رکود‌های اقتصادی، رقابت شدید از سوی تولیدکنندگان خارجی و تغییرات در ذائقه مصرف‌کنندگان، بسیاری از شرکت‌های خودروساز آمریکایی را به لبه ورشکستگی رسانده بود. در این شرایط، لی آیاکوکا به عنوان یک رهبر پژوهشگر با توانایی برگرداندن وضعیت به حالت قبل ظاهر شد.

بخش ۲: ظهور لی آیاکوکا

قبل از ارتباطش با کرایسلر، لی آیاکوکا در صنعت خودروسازی نامی برای خود ایجاد کرده بود. او دوران موفقی را در شرکت فورد موتور داشت که در آن نقش کلیدی در توسعه و عرضه مدل مشهور فورد موستانگ داشت. مهارت‌های استثنایی رهبری و بازاریابی آیاکوکا، او را به عنوان یک ستاره در حال ظهور در این صنعت شناخته کرده بود.

بخش ۳: کرایسلر در بحران

زمانی که لی آیاکوکا در سال ۱۹۷۸ به کرایسلر پیوست، این شرکت در حال ورشکستگی بود. فروش‌های آن به شدت کاهش یافته بود و مجموعه محصولات آن نتوانست نظر مصرف‌کنندگان را جلب کند. علاوه بر مشکلات مالی، کرایسلر با انتقادات قابل توجهی در مورد تولید خودروهایی که به دلیل کیفیت پایین و مصرف سوخت ناکارآمدشان شناخته می‌شدند، روبه‌رو بود.

بخش ۴: استراتژی بازگرداندن آیاکوکا

لی کوکا به عنوان مدیر عامل جدید کرایسلر، فرصتی را از دست نداد و استراتژی جامعی برای بازگرداندن وضعیت را اجرا کرد. او بر روی عرضه مدل‌های صرفه‌جویی در مصرف سوخت، ساده‌سازی عملیات و کاهش هزینه‌ها تمرکز کرد. برجسته‌ترین حرکت آیاکوکا، جلب تضمین وام دولتی به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار بود که سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای بازیابی کرایسلر را فراهم کرد.

بخش ۵: انقلاب مینی‌ون

یکی از بزرگ‌ترین مشارکت‌های آیاکوکا در بازگرداندن کرایسلر، معرفی مینی‌ون بود. او با تشخیص تقاضای رو به رشد برای خودروهای مخصوص خانواده، توسعه و عرضه دوج کاروان و  نیز وُیجر پلیموت از آن جمله بود. این مینی‌ون‌های نوآورانه و با قیمت مناسب، صنعت را انقلابی کردند و برای کرایسلر موفقیت بزرگی رقم زدند.

بخش ۶: جدل نجات مالی

با وجود موفقیت‌های چشمگیرش، لی کوکا به خاطر تصمیم برای جستجوی کمک دولتی و مذاکره برای نجات مالی مورد انتقاد قرار گرفت. برخی اعتقاد داشتند که این اقدام الگوی خطرناکی را تعیین می‌کند، در حالی که دیگران باور داشتند که این اقدام ضروری بود تا از از دست دادن شغل‌ها و ناپایداری اقتصادی جلوگیری شود. جدل نجات مالی یک فصل مهم در ارث آیاکوکا بود.

بخش ۷: یک رهبر انعطاف‌پذیر

طول دوره خدمتش در کرایسلر، آیاکوکا به عنوان یک رهبر انعطاف‌پذیر و پویا اثبات داد. او نه تنها موفق شد شرکت را از لبه ورشکستگی بازگرداند بلکه احساس افتخار و عزت را در میان کارکنانش القا کرد. جذابیت، اراده و توانایی برقراری ارتباط با مردم، در موفقیت‌های او نقش اساسی داشت.

مطلب زیر هم ممکن است در حوزه خودروسازی در آمریکا  برای شما مفید باشد:

خودروهای ساخته شده در آمریکا: گذشته، حال و آینده

آنچه هنری فورد از یک کشتارگاه آموخت!

زندگی لی آیاکوکا در یک نگاه

لی آیاکوکا، Lido Anthony “Lee” Iacocca متولد ۱۵ اکتبر ۱۹۲۴، یک مدیر اجرایی خودروی برجسته آمریکایی بود که به خاطر نقش اساسی‌اش در توسعه خودروهای فورد موستانگ و فورد پینتو در دهه ۱۹۶۰ در شرکت فورد موتور شناخته می‌شد. او بعدها به دلیل احیای موفق کرایسلر به عنوان مدیر عامل آن در دهه ۱۹۸۰ شناخته شد. او از سال ۱۹۷۸ به عنوان رئیس و مدیر عامل کرایسلر و از سال ۱۹۷۹ به عنوان رئیس هیأت مدیره فعالیت می‌کرد و در پایان سال ۱۹۹۲ بازنشستگی گرفت و از آن زمان به عنوان یکی از مدیران اجرایی کم‌تری بود که در مدیریت دو شرکت خودروسازی بزرگ فعالیت داشت.

در طول فعالیت حرفه‌ای‌اش، آیاکوکا چندین کتاب را تدوین یا همواره نوشته است، از جمله “آیاکوکا: یک خودزندگی‌نامه” با ویلیام نواک و “روزگار رهبران کجا رفتند؟” مجله پورتفویو نام او را به عنوان ۱۸امین مدیر عامل برتر آمریکایی تمام دوران نامید.

زندگی اولیه لی آیاکوکا

آیاکوکا در الن‌تاون، پنسیلوانیا، به پدر و مادری ایتالیایی-آمریکایی متولد شد و خانواده‌اش یک رستوران به نام “یوکوز هات داگز” را اداره می‌کردند. او گفته می‌شد که به دلیل برگزیده شدن نام عجیب “لیدو”، به دلیل بارداری مادر و پدرش در عروسی‌شان در منطقه لیدو در ونیز، نامگذاری شده است. با این حال، او این شایعه را در خودزندگی‌نامه‌اش تکذیب کرد و گفت که این داستان عاشقانه است اما واقعی نیست؛ پدرش قبل از ازدواجش به لیدو رفته بود و با برادر آینده همسرش سفر می‌کرد.

آیاکوکا در سال ۱۹۴۲ با افتخار از دبیرستان الن‌تاون فارغ‌التحصیل شد و سپس با مدرک مهندسی صنایع از دانشگاه لی‌های در شهر همسایه بتلهم، پنسیلوانیا فارغ‌التحصیل شد. او عضو افتخاری از جامعه افتخار مهندسی تاؤ بیتا پای و فارغ‌التحصیل از اتاق انجمن تتا کای بود.

بعد از فارغ‌التحصیلی از لی‌های، او بورسیه یادگار والاس را به دست آورد و به دانشگاه پرینستون رفت و در آنجا دروس انتخابی خود را در زمینه سیاست و پلاستیک‌ها گذراند. سپس به عنوان یک مهندس در شرکت فورد موتور فعالیت‌های خود را آغاز کرد.

3 دیدگاه دربارهٔ «نقش یک مدیر در احیاء کرایسلر(لی آیاکوکا)»

  1. بیوگرافی لی یاکوکا؛ پدر فورد موستانگ و ناجی بزرگ‌ترین خودروساز آمریکا؛موثر و عالی بود

  2. با سلام. لی آیاکوکا یکی از برجسته ترین مدیران آمریکایی بود در یک نظر سنجی مدیران عالی رتبه و بلند پایه آمریکایی از سال 1980 الی 2000 در طی 20 سال ایشان نفر اول شد و جک ولش شرکت جنرال الکتریک نفر دوم. ایشان به نحوی در فورد محبوب بود که نوه فورد به او حسودی میکرد و به شوخی میگفت همه فورد را شرکت لی میدانند لذا او را اخراج و او بلافاصله مسئولیت کرایسلر را عهده دار شدو به کنگره رفت و با محاسبات صحیح گزارش کرد اگر کرایسلر ورشکسته شود چقدر برای دولت فدرال هزینه دارد نیمی از این هزینه را بصورت وام به کرایسلر بدهید هفت ساله و اعتبار و سابقه من گرو وام . دولت با وام ایشان موافقت کرد و او وام فدرال را تنها سه ساله با سود و کارمزد بطور کامل بازپرداخت کرد و اولین دستور او برقراری حقوق یک دلاری برای خودش سالانه در کرایسلر تا به سودآوری رسیدن و کاهش سی درصدی حقوق تمامی مدیران کرایسلر بود با این توجیه که کارخانه و شرکت ورشکسته نیاز به مدیران با حقوق و مزایای بالا ندارد. قابل توجه مدیریت توانمند ایران خودرو و سایپا که سالیان طولانی است ورشکسته هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *