فراخوان بازگشت خودرو از گذشته در برندهای مطرح خودروسازی جهان امری کاملا پذیرفته شده و مرسوم است. خودروسازان نسل جدید همچون تسلا نیز شانه از زیر بار مسئولیت خالی نمی کنند، به طوری که سال گذشته در پی گزارشهایی مبنی بر عدم فعال شدن دوربینها در زمان دنده عقب آمدن خودروهای تسلا(مدلهای Y، S وX ) موجب صدور فراخوان بازگشت گسترده ای شد. نکته جالب در این فراخوان آن بود که این فراخوان شامل 10 درصد از تولیدات سالانه شرکت می شد؛ چرا که تسلا 1.8 میلیون خودرو در سال 2023 تحویل داده بود، بنابراین این فراخوان نزدیک به 200 هزار خودرو را به خود اختصاص میداد!
اما روند فراخوان بازگشت خودرو، رفع نقض احتمالی در کشور ما تبدیل به فرهنگ نشده است. سالها قبل، در مواردی همچون آتش سوزی در خودروهای ساخت داخل فراخوانهایی دیده می شد اما آنچنان فراگیرو به آسانی صورت نمی پذیرفت. اما موردی که چند روز گذشته در صنعت خودروسازی کشورمان انجام گردید، نقطه عطفی در این این حوزه محسوب می شود. مهم نیست این محصول ساحت و تولید چه کشوری است، چگونه و براساس چه شرایطی وارد کشور شده است؛ نکته مهم اقدام شرکت ایرانی است که این شرکت در اطلاعیه ای ضمن تأیید نقص فنی در خودروی آسیب دیده، از ۳۰ هزار مالک خودروی ایکس ۵۵ پرو (تیگو4) درخواست کرده تا با مراجعه به نزدیکترین نمایندگی مدیران خودرو نسبت به رفع رایگان عیب احتمالی اقدام کنند.
خواندن مقالات زیر شاید برای شما جالب باشد:
خودرو آریزو: خودرو چینی عرضه شده در ایران توسط مدیران خودرو
چری تیگو 8 پرو: یک شاسی بلند پر از امکانات، اما نه کاملا خودران
مزایا و معایب تیگو 7 (سوال و جواب)
البته ممکن است گفته شود این اقدام مدیران خودرو در پی فشار رسانه ها بوده، اما همین عدم مقاومت در اعطای حق مشتری و ارزش قائل شدن برای افکار عمومی، خود یک اقدام قابل تقدیر در راستای ایجاد آرامش خاطر و رضایت حداکثری رانندگان این خودرو وارداتی است.
لازم به ذکر در پی بروز سانحه واژگونی برای یک دستگاه خودروی ایکس ۵۵ پرو در جاده قم-کاشان، شرکت مدیران خودرو به دلیل احتمال شکستگی اکسل عقب خودروی ایکس ۵۵، در فراخوانی بزرگ از کلیه مالکان این خودرو درخواست کرد تا از طریق پذیرش در شبکه خدمات پس از فروش و مراجعه به نمایندگیهای این شرکت نسبت به بازدید و تعویض احتمالی قطعه مذکور اقدام کنند.
به خاطر داشته باشیم عذرخواهی و مسئولیت اشتباه خود را به گردن گرفتن، خود نشانه عقلانیت و توسعهیافتگی است. در مقابل آن فقدان مسئولیت پذیری در جامعه از نشانههای عقب ماندگی میتواند باشد، بهویژه اگر این موضوعِ مهم، به حوزه تجارت و مشتری مداری مرتبط گردد. بقول دکتر محمود سریع القلم استادعلوم سیاسی و روابط بینالملل دانشگاه شهیدبهشتی؛ کشوری که میخواهد توسعه یابد، باید با ادبیات اقتصادی صحبت کند!
نویسنده: امیر وفایی