کاسه چرخ عقب پراید

کاسه چرخ عقب پراید و علائم خرابی آن

کاسه چرخ قطعه‌ای حیاتی در سیستم ترمز خودرو است که از جنس چدن یا آهن ساخته می‌شود. این قطعه در پراید نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. با گذشت زمان و استفاده، کاسه چرخ ممکن است دچار خرابی شود. علائم خرابی کاسه چرخ پراید شامل افت کیفیت ترمز، خوردگی، صداهای غیرعادی و لرزش فرمان می‌شود.

علل خرابی و تعویض کاسه چرخ:

  • سایش طبیعی: با استفاده مداوم، کاسه چرخ ساییده می‌شود و نیاز به تعویض دارد.
  • خوردگی: رطوبت و مواد شیمیایی می‌توانند باعث خوردگی کاسه چرخ شوند.
  • ضربه: ضربه‌های شدید به چرخ‌ها ممکن است به کاسه چرخ آسیب برساند.
  • تراشکاری: در برخی موارد، کاسه چرخ قابل تراشکاری است اما تعویض آن پس از چندین بار تراشکاری توصیه می‌شود.

مشاوره رایگان

برای خرید عمده و دریافت لیست قیمت لوازم یدکی

تفاوت کاسه چرخ‌های پراید:

کاسه چرخ‌های پراید در مدل‌های مختلف با هم تفاوت دارند. مهمترین تفاوت در اندازه دهانه و بلبرینگ استفاده شده است. همچنین، کاسه چرخ‌های با سیستم ABS دارای دنده مخصوص هستند.

خواندن مقالات زیر شاید برای شما جالب و مفید باشد:

جلوبندی‌ سازی؛ شغل پرسود با آینده‌ای روشن

جعبه فرمان پراید: از خرابی تا تعمیر

داغ شدن دیسک ترمز:

داغ شدن بیش از حد دیسک ترمز می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله سایش بیش از حد لنت‌ها، کیفیت پایین لنت‌ها و مشکلات در سیستم ترمز رخ دهد.

انتخاب کاسه چرخ:

هنگام خرید کاسه چرخ، به کیفیت و سازگاری آن با مدل خودروی خود توجه کنید. بهتر است از محصولات شرکت‌های معتبر استفاده کنید.

اهمیت نگهداری از کاسه چرخ:

نگهداری منظم از سیستم ترمز و بررسی دوره‌ای کاسه چرخ، از خرابی‌های احتمالی و هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌کند.

این مقاله را به صورت کامل می‌توانید از طریق سایت پارت لوکس بخوانید. مقاله علائم خرابی کاسه چرخ عقب پراید را می‌توانید با یک کلیک ساده مطالعه کنید؛ این مقاله در بسیاری از موارد می‌تواند به شما در خصوص کاسه چرخ عقب پراید کمک کند.

سؤالات متداول کاربران درباره کاسه چرخ پراید

1. آیا کاسه چرخ جلو و عقب یکی هستند؟

خیر. در خودروی پراید، معمولاً فقط چرخ‌های عقب دارای کاسه چرخ هستند و چرخ‌های جلو از دیسک ترمز استفاده می‌کنند. بنابراین ساختار و کارکرد آن‌ها کاملاً متفاوت است.

2. چند بار می‌توان کاسه چرخ را تراش داد؟

کاسه چرخ را معمولاً ۱ تا ۲ بار می‌توان تراش داد، آن هم فقط زمانی که ضخامت باقی‌مانده در محدوده استاندارد باشد. در صورت ترک‌خوردگی یا نازک‌شدن زیاد، بهتر است تعویض شود.

3. هزینه تعویض کاسه چرخ چقدر است؟

در سال ۱۴۰۴، قیمت کاسه چرخ پراید بسته به برند بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است. هزینه اجرت تعویض نیز حدود ۱۵۰ تا ۳۵۰ هزار تومان می‌باشد.

4. علائم خرابی کاسه چرخ چیست؟

از علائم رایج می‌توان به کاهش قدرت ترمزگیری، صدای غیرعادی از چرخ عقب، لرزش در هنگام ترمز گرفتن، و مشاهده خوردگی یا زنگ‌زدگی روی کاسه اشاره کرد.

5. آیا کاسه چرخ مدل‌های مختلف پراید با هم فرق دارد؟

بله، بین مدل‌های مختلف پراید مانند پراید ۱۳۱، ۱۱۱ یا پراید با ABS تفاوت‌هایی در ابعاد، نوع بلبرینگ و دنده‌های ABS وجود دارد. حتماً هنگام خرید مدل دقیق خودرو را بررسی کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *